Gabinet terapii pedagogicznej powstał z myślą o dzieciach, rodzicach i nauczycielach, którym nie jest obca problematyka niepowodzeń szkolnych.
Dysleksja, dysgrafia i dysortografia to specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania, które są podstawowymi umiejętnościami człowieka. Trudności w ich nabywaniu często współwystępują z innymi trudnościami w nauce szkolnej. Każde dziecko, u którego zauważamy symptomy występowania specyficznych trudności w uczeniu się powinno być jak najwcześniej zdiagnozowane i objęte specjalistyczną terapią pedagogiczną.
Terapia pedagogiczna zmierza do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie:
- sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej
- oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych dziecka.
Prawidłowe funkcjonowanie analizatorów wzrokowego i słuchowego oraz prawidłowy rozwój ruchowy jest niezbędnym warunkiem opanowania przez dziecko umiejętności czytania i pisania w czasie przewidzianym programem szkolnym.
W wyniku zaburzeń w funkcjonowaniu analizatorów dziecko może napotykać na wiele trudności podczas nauki szkolnej m.in. w zakresie wypowiadania się, czytania, pisania, rysowania a także w nauce innych przedmiotów.
Wychodząc naprzeciw problemom związanym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się proponuję swoją pomoc w przezwyciężaniu napotykanych trudności. Zachęcam do kontaktu dzieci, rodziców oraz nauczycieli.
Zajęcia trwają 60 minut z każdą grupą wiekową, raz w tygodniu.
Do podstawowych celów pracy terapeutycznej w klasach 0-3 należy:
- Usprawnienie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania.
- Ćwiczenie sprawności czytania i pisania.
- Oddziaływanie psychoterapeutyczne ogólnie uspakajające, a równocześnie aktywizujące uczniów.
Stwarzanie sytuacji które:
- sprzyjają pozytywnym przeżyciom i prowokują do słownego ich określana
- prowokują do działania i nazywania tego , co dziecko czyni i do czego zmierza
- skłaniają do opisywania rzeczywistości i ustalania związków przyczynowo-skutkowych
- rozwijają u dzieci zaciekawienie i zdolność do uważnego słuchania
- poznawanie otaczającego świata za pomocą narządów zmysłów w toku zabaw i zajęć
- wzbogacanie zasobu słownictwa poprzez stwarzanie okazji do rozmów , dyskusji i swobodnego wypowiadania się.
Do podstawowych celów pracy terapeutycznej w klasach 4-6 należy:
- propagowanie kultury języka polskiego;
- wytworzenie pozytywnej motywacji do nauki ortografii;
- rozwijanie zainteresowań ortografią;
- utrwalanie poprawnego wzoru graficznego;
- kształcenie świadomości i odpowiedzialności ortograficznej;
- opanowanie zasad ortografii i interpunkcji polskiej;
- kształcenie umiejętności stosowania zasad ortograficznych i interpunkcyjnych w praktyce;
- kształcenie umiejętności wyjaśniania poprawności pisowni wybranych wyrazów;
- dobieranie przykładów ilustrujących daną zasadę ortograficzną;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym, słownikiem wyrazów obcych i słownikiem języka polskiego;
- dostrzeganie zależności między pisownią a gramatyką i ich wykorzystywanie;
- poprawne dzielenie wyrazów na sylaby;
- swobodne tworzenie wyrazów pokrewnych oraz dobieranie synonimów i antonimów;
- stosowanie właściwych znaków interpunkcyjnych;
- stworzenie dzieciom możliwości sprawdzenia się w sytuacji nietypowej
- budzenie czujności ortograficznej uczniów;
- kształtowanie empatycznego współdziałania w grupie.
- stymulowanie różnych form aktywności uczniów.
- rozwijanie umiejętności pełnego realizowania własnych pomysłów.
- łączenie zabawy z nauką.
Opracowała Edyta Jastrzębska